Overdrive (potocznie „przester”) – efekt gitarowy, którego działanie polega na ścinaniu wierzchołków sygnału elektrycznego z gitary, dzięki czemu w obwiedni sygnału pojawia się płaski poziomy odcinek o stałej amplitudzie, czyli tzw. faza podtrzymania w sensie ADSR (od ang. wyrazów: attack – narastanie, decay – opadanie, sustain – podtrzymanie, release – zwolnienie). Ponieważ charakterystyki większości ograniczników amplitudy są asymptotyczne, więc formalnie faza podtrzymania jest początkowo bardzo płaską fazą opadania, ale ludzkie ucho nie jest w stanie wychwycić tak powolnego ubytku poziomu dźwięku.
Obwiednia czystego sygnału gitary składa się tylko z dwóch odcinków, które można zawrzeć w tzw. schemacie AR (attack-release – narastanie i zwolnienie). Overdrive zmienia ten schemat na ASR (attack-sustain-release – narastanie, podtrzymanie i zwolnienie). Czas trwania fazy podtrzymania zależy od stopnia przesterowania: jest on tym dłuższy, im niższy jest poziom ścinania i im większy jest poziom sygnału przed ścinaniem. Niektóre efekty typu overdrive dają gitarzyście możliwość dodania do sygnału wyjściowego pewnej ilości czystego, nieprzesterowanego sygnału z gitary – wówczas w obwiedni sygnału wyjściowego wystąpią wszystkie cztery fazy ADSR.
Overdrive jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej używanych efektów. Zazwyczaj wykonuje się na nim solówki, ale w hard rocku i metalu stosowany jest też do gitary rytmicznej.
Jak oglądać Nobody's Fool przez VPN. Zobacz Nobody's Fool z 1986 roku oceniony na 6 na 10 punktów.
Jak oglądać Mean Streets przez VPN. Zobacz Mean Streets z 1973 roku oceniony na 7.9 na 10 punktów.
Jak oglądać Natale al campo 119 przez VPN. Zobacz Natale al campo 119 z 1947 roku oceniony na 5.1 na…
Jak oglądać K-9000 przez VPN. Zobacz K-9000 z 1988 roku oceniony na 5 na 10 punktów.
Jak oglądać 1918 przez VPN. Zobacz 1918 z 1984 roku oceniony na 6 na 10 punktów.
Jak oglądać Stealing Home przez VPN. Zobacz Stealing Home z 1988 roku oceniony na 6.5 na 10 punktów.